שילוב של עבודה עם קלפי טיפול ואימון (COACHING) – בטיפול בפרחי באך

Posted by on דצמ 15, 2013 in פרחי באך, קלפים טיפוליים-קלפי אימון | 0 comments

דר באך שילב בשיטת הריפוי של תמציות הפרחים – גם את עבודת המודעות הלוקחת את המטופל במסע מהמקום הלא מאוזן של התמצית ה"שלילי") – אל המצב המאוזן (ה"חיובי"). הגדרת כל אחת מהתמציות מספקת לנו את מפת הדרכים המראה לנו את שתי הקטביםופורסת בפנינו את הדרך אותה יש לעשות עם המטופל שלנובצמוד ללקיחת התמציתבכתביו קורא דר באך לתהליך הזה :

"TO DEVELOP THE OPPOSING VIRTUE " – לפתח את המעלה הנגדיתעל המטפל לספק כלים של אבחנה והעלאה למודעותתמיכה רגשית וליווי במהלך מפגשי הטיפולכדי לאפשר את הדרך בה הולך המטופל הלוקח את התמציותלקראת המצב המאוזן. (לדוגמאלעבוד לקראת האומץ בתמצית MIMULUS, לקראת קבלה והכלה בתמצית BEECH וכו').

הכלי העיקרי בעבודתו של מטפל באך היא הראיוןהשיחה והדיבוב – התקשורת בננו ובין המטופלאנו עובדים בעיקר עם המידע הנמסר לנו מילולית על ידי המטופלואוספים גם מידע משפת הגוףהמראהוהיסטוריה רפואיתעבודה עם קלפי טיפול ואימון מאפשרת לנו להרחיב את אמצעי הדיבוב והתקשורת בננו ובין המטופל במהלך סדרת מפגשי הטיפול.

קלפי הטיפול והאימון (קלפי קס"ם) – הם ערכות קלפים השלכתיים שפותחו בשיתוף פעולה של אנשי מקצוע טיפוליים ואנשי מקצוע מתחום האימוןהקלפים השונים מכילים ציוריםצילומיםומילים במגוון מצבי חייםהתנסות עם הקלפים מרחיבה את מעגלי המודעות באמצעות דימויים ומטפורות כדי למצוא דרכים חדשות לאבחון נושאים מרכזיים בחייםקלפי הטיפול הם כלי לעבודת מודעות ותקשורת של המטפל עם מטופליוושלו – עם עולמו הפנימיהעבודה עם הקלפים מאפשרת מסע של חקירה רוחנית מעמיקה בנבכי הנפש והלא מודעובכך מביאה אל המרחב הטיפולי נושאים לעבודת ריפוי וטרנספורמציה באמצעות התובנות הנוצרות בתהליכי העבודההעבודה עם הקלפים מוסיפה עניין וגיוון למפגשיםהיא מביאה איכויות רגשיות שעולות בעקבות המפגש עם הצבעים והדימויים ההופכת אותם לנגישים יותר – מיידיים יותרמוסיפה את המפגש היצירתי עם האקראיות המעלה על פני השטח חומרים שלא היו נגישים קודם – ומאפשרת עבודה עמוקה של מודעות וביטוי הרגשות.

דוגמאות ורעיונות לעבודה:

1. שימוש בקלפים בפתיחת מפגש טיפולי – כפתיח לשאלה: "עם מה באת היום?"

א .הזמנה למטופל לבחור לעצמו קלף גלוי מערכות בהם יש ציורים במגוןן נושאי חיים כמוערכות HO, HABITAT, ספקטרה שיהווה את "כרטיס הביקור שלולמפגשעבודה זו מביאה את המטופל לחפש בבחירת הקלף דימויים התואמים את רגשותיו ולהרחיב עליהם את הדיבור – ומיצרים חיבור מיידי יותר אל הנושאים הרגשיים המעסיקים אותותפקיד המטפלבנוסף להקשבה ולהכלההוא להשתמש במידע הרגשי העולה מתכני הקלף כדי לאסוף נתונים שיובילו אותו בסוף המפגש לאבחנת התמציות.

בניתן לעשות את העבודה כאשר ההנחיה למטופל היא לבחור לעצמו קלף אקראי (סמוי), ולבקש ממנו למצוא בקלף שנבחר חיבור לעולמו ולתכנים הרגשיים המעסיקים אותועבודה זו מחייבת את המטופל להתחבר לתכנים שלא היה מודע להם קודםהיא כמו חכה הדגה תכנים ממעמקי הנפש – מעלה אותם על פני השטח – ומביאה למרחב הטיפולי חומרים רגשייםשהמטפל עונה עליהם בצורת התמציות המתאימות.

2. שימוש בקלפים להרחבת הדיבור על רגש או מצב התנהגותי שמעלה המטופלשימוש בערכות קלפים המלאות בצבעים או בקולאגי'ם צבעוניים (ערכות ECCO ושילובים) – תאפשר למטופל להתחבר אל החלק הלא רציונאליבצורה אינטואיטיבית לגעת בעוצמות ובתכנים ולהרחיב עליהם את הדיבורלמשל – בעקבות כך שהמטופל מדווח שהוא מרגיש מתח ולחץ (IMPATIENCE )- מזמינים אותו לבחור קלף צבעוני שמדגים את האיכויות של המצב הזה – ולאחר שדיבר על רגשותיו באמצעות הצבעים והצורות שבקלף, – מזמינים אותו לבחור קלף המייצג את האיכויות של הרוגע ("המעלה הנגדית" ) איליו היה רוצה להגיע.

3. שימוש בקלפים מעולמות תוכן שונים כדי להעשיר את המבע הרגשי – לדוגמאשימוש בקלפי חיות אנימלקלפי סגולה,) כדי לאפיין צדדים שונים שלנו – כחלק מתהליך ההיכרות של המטופל (החיה שמסמלת את החוסן שליהחיה שמסמלת את מה שאני מחפשהחיה המייצגת איך אני מתנהג בבית/בעבודה/עם חברים ועוד). שימוש בקלפי אגדות וסיפורים (SAGGA, MYTOS, 1001, מרליןנריהכדי להרחיב את הדיבור על התנהלות בחיינו באמצעות הסמלים הקיימים בהם. (כוחות להם אני זקוקאני כגיבור במסע חייהחלום שאני רוצה להגשים/ועוד).